אלימות בבתי ספר בפרט ובגיל הנעורים בכלל הינה תופעה מוכרת. במקרים רבים מתלווה אליה גם התנהגות שלילית נוספת כגון וונדליזם, עישון, אלכוהול ועוד. בהיעדר טיפול מתאים, מקדים או אוחר, יש להתנהגויות אלה נטייה לחזור על עצמן ואף להתגבר, והן משפיעות על הפרט, התא המשפחתי, המערכות החינוכיות ואף מעבר לכך- הקהילה והחברה כולה.
הפתרון המוצע:
התוכנית מבוססת על שני שלבים, שניתן לחזור עליהם:
- מיפוי ייעודי וייחודי ליצירת מאגר נתונים רלוונטי בתחום האלימות בבית הספר וסביבתו, ורתימת ההורים והתלמידים להשתתף בפעילויות המתוכננות.
המיפוי מסייע לנו להכיר את בית הספר ואתגריו ולגבש בסיס נתונים חכם, ובמקביל לרתום את ההורים לבית הספר ולהשתתפות בפעילויות משותפות לצמצום האלימות. המיפוי גם מציג את תמונת האלימות מזווית הראייה של ההורים. ביצוע התהליך ע"י גורם חיצוני מנטרל במידה רבה היבטים של פוליטיקה ארגונית ויישובית. ככלל, המיפוי כולל שלב הכנה, שאלונים מקוונים ותוצר. למידע נוסף על תהליך המיפוי.
דוגמה לשאלון להורים » - מימוש תוכנית ייעודית של הרצאות וסדנאות המבוססת על תוצאות המיפוי.
מפגשי הרצאות וסדנאות להעצמת ידע להורים, מורים ותלמידים בהתאם לתוצאות המיפוי. כברירת מחדל, אנו ממליצים כי כל תוכנית תכלול גם היכרות עם עולם הגישור ככלי להתמודדות עם קונפליקטים.